CYKLOTRASA Č.551 - MORAVICE

Cyklostezka č. 551 vedoucí z Opavy ke Kružberské přehradě v celkové délce 43 km nabízí malebný kout krajiny v zalesněné krajině řeka Moravice, z které v první části občas odbočíte na silnici, v druhé části pojedte po vedlejších silnicích daleko častěji.

Nejvíce frekventovanou částí je nenáročný asfaltový úsek z Opavy do Hradce nad Moravicí.

V Opavě za OC Silesia musíte nejdříve přejít přes most nad železnicí a po podjezdu silnice č.461 v místní části Kylešovice se dostanete k řece Moravici. Na MTB můžete projet areálem Zdraví, kolem splavu a rybářské bašty Panský mlýn. Za mostem pokračuje trasa po cyklostezce podél řeky Moravice přes Branku u Opavy do Hradce nad Moravicí

Nejatraktivnější je zase úsek mezi obcemi Hradec nad Moravicí a Podhradí.
Z obce Hradec nad Moravicí vyjedete kolem koupaliště na Mariánské louky (přírodní park Moravice), kde se můžete na chvíli zastavit u jezu, kde se dá občerstvit nebo si odskočit na zámek. Mariánskými loukami zamíříme k obci Žimrovice, kde musíte najet na silnici a překonat první stoupání směreme na Domoradovice. V kopci odbočíte vlevo a sjedete do údolí, kde pojedete podél Weisshuhnova kanálu. Za mostkem přes kanál se můžete občerstvit a vydat se již po nezpevněné cestě ke Papírenskému splavu (k němu můžete sejít pěšky), kde kanál začíná. U ústí Melčského potoka do Moravice, Vás čeká nepříjemné stoupání po kamenité cestě, kde většina bude muset první nejprudší úsek seslézt z kola a jít pěšky. Od rozcestí nad Melčským údolím budete pokračovat po štěrkové dobře sjízdné cestě, z které se Vám otevřou pěkné pohledy do údolí kolem řeky Moravice. Po sjezdu po lesní cestě se dsotanete na užší asfaltovou cestu vedoucí Anniným údolím až do Podhradí.
Poznámka:

Z Podhradí na Kružberk vede cesta většinou po vedlejších silnicích.
Na kraji obce Pohradí vyjedete v zatáčce na hlavní cestu. Zde stojí za odbočku zřícenina hradu Vikštejn z 13. století. Za obcí Podhradí (363 m.) Váš čeká největší převýšení. Nejdříve po lesní cestě a od Lhotky po silnici do Nových Těchanovic . V prudké zatáčce se dostanete na hlavní cestu po které budete pokračovat za obec Zálužné. Za NS dědictví břidlice trasa odbočuje doleva a úzkou asfaltovou cestou podél řeky Moravice se dostanete do bývalých lázní Jánské koupele s chátrajícími lázeňskými budovami. Po krátkém stoupání se Vám poté otevře od silnice pěkný pohled do údolí. Po sjezdu do Kružberku si můžete odpočinou na rybářské bašte Davidův mlýn, kde se nachází také lanové centrum. Z Kružberku vede trasa dále podél řeky Moravice po užší asfaltové cestě. Za Kružberskými cvičnými skalami (tvořeny 3 částmi) již budete mít v.n.Kružberk na dohled. Po výjezdu od řeky na silnici trasa končí, ale vy můžete ještě pokračovat ještě kousek na hráz.

Poznámka: V minulosti úsek trasy z Hradce n.M. na Podhradí vedl po druhé straně řeky a byl rovinatější a sjízdnější, v roce 2013 došlo i přes protesty veřejnosti k jejímu přeložení a tak v podstatě kopíruje červenou turistickou značku. Přeložení se bohužel projevilo na vhodnosti této trasy pro rodinné výlety vzhledem k její technické náročnosti v několika úsecích.

INFO Cyklotrasa č.551 - MORAVICE
Start Oprava
Cíl Vodní nádrž Kružberk
Trasa Opava - Branka u Opavy - Hradec n.M. - Žimrovice - "Annino údolí" - Podhradí - Lhotka - Nové Těchanovice - Mokřinky - Jánské Koupele - Kružberk - v.n.Kružberk
Vzdálenost 43 km
Převýšení nastoupáno 911 m, sestoupáno 714 m
min.výška 247 m. Opava, max.výška 524 m Nové Těchanovice
Obtížnost střední
Vhodné pro Z Opavy do Hradce n.M. po asfaltových cestách, pro všechyn kola, dále pro MTB kola
Trasa Z Opavy do Hradce n.M. po rovině po asfaltových cestách, dále trasa kopcovitá převážně po silnicích III. třídy nebo po lesních, asfaltových komunikacích a nezpevněných komunikacích
Povrch trasy asfalt, lesní cesta, neuzpevněné komunikace
Značení trasy Žlutými ukazateli s číslem 551
Export (gpx, kml,...) www.gpsies.com/...
Souřadnice Zeměpisná šířka: 49°56'24.552"N, Zeměpisná délka: 17°54'36.621"E - Opava
Zeměpisná šířka: 49°49'35.541"N, Zeměpisná délka: 17°39'47.766"E - v.n.Kružberk
 Cykloturistické mapy: 148 - Opavsko,

Napojení cyklotrasy .551 na další cyklotrasy:
U Kružberské přehrady se cyklotrasa č. 551 napojuje na cykloturistickou trasu Odersko (č. 503), která se napojuje na mezinárodní cykloturistickou trasu „Moravská brána“ (č. 5), která je součástí evropské sítě Euro-Velo. Trasa č. 5 je vedena z Polska přes Ostravsko, Nový Jičín, Přerov, Prostějov, Blansko, Brno, Mikulov do Rakouska. Další možností je napojení se na cykloturistickou stezku„Moravská stezka“, která je vedena přes Jeseník, Šumperk, Litovel, Šternberk, Olomouc, Břeclav, Mikulov. Cykloturistická trasa není vyznačena jedním číslem, ale skládá se z více úseků (č. 54, 53, 51, 47, 45, 43 a 41). Na tuto trasu se napojíme přes trasu č. 503 a č. 55 směr Jeseník nebo přes Bruntálsko na Šternberk.

TRASA:

FOTO:

VIDEO:

TRASA

TRASA na cykloserver.cz
Na cykloserver.cz je trasa č.551 vedena mezi Žimrovicemi a Annino údolí v něterých místech trochu jinak. Na mapy cz. je trasa vedene podle mé projeté trasy.