REKLAMA

Dostupnost podle Monitoring-serveru.cz

Z DENÍKU CYKLISTKY

30.7. – 1.8. 2005 Prodloužený víkend v Solné komoře

1. den
K jezeru Traunsee přijíždíme zhruba kolem druhé hodiny ranní. Znaveni cestou uleháme přímo na břehu jezera pod majestátní horou Traunstein. Ostatně tento nápad mělo více lidí a tak se tu aspoň nebudeme bát. Zjišťujeme že, lidi tu polehávají naprosto všude – na parkovišti v autech, na pláži, na přistávací ploše pro vrtulník, kde jsem si mimochodem ustlali i my. Je poměrně větrno a tak se až po uši balíme do spacáků a za zvuku narážejících vln usínáme. Tahle ukolébavka nemá chybu. Probouzíme se chvíli po svítání. Sluníčko je však ještě schované za vrcholem Traunsteinu a tak zůstáváme zachumláni ve spacácích a jen tak se povalujeme. Nedočkavost je ale silnější a tak nakonec přeci jen vstáváme.
Asi hodinu nám trvá než vše sbalíme a naložíme věci na kola. Sama jsem překvapená, že jsme to zvládli na nás poměrně rychle. Čtyřkolého miláčka pak zanecháváme ve stínu Traunsteinu. Naší první zastávkou je zámek Orth poblíž města Gmunden. Zámek byl postaven na umělém ostrůvku a s pevninou spojen krátkým dřevěným mostem. Místo je to překrásné a tak není divu, že je velice oblíbené, a to nejen mezi turisty. Omylem se připlétáme mezi svatebčany, s naloženými koly je to docela sranda. Ale jak je tu zvykem, každý je tu naprosto v pohodě a svatebčanům turisti ani turistům svatebčani nevadí. A pokud by vám byl zámeček povědomý, tak je to tím, že se zde natáčel německorakouský seriál Hotel Orth.
U jezera Traunsee se dneska už moc dlouho nezdržíme, v Altmünsteru odbočujeme a přes kopečky míříme směr jezero Attersee. Zpočátku nás čeká šílené stoupání, do kterého se mi vůbec nechce, ale při povzbuzování místním důchodcem visícím z okna svého baráčku se nahoru přeci jen
vydrápu. I pak nás čeká naštěstí už jen daleko mírnější stoupání. Časem se nám asfalt mění v lesní cestu a my se ocitáme skoro na konci světa. Těší nás, že i v Rakousku jsou podobná „zapomenutá“ místa. Ale už nás tolik netěší fakt, že cesta vůbec neodpovídá té v mapě. Nicméně předjíždějící cyklista nás ochotně ubezpečuje, že jedeme skutečně správně, přičemž nezapomene několikrát zopakovat, že je to skutečně supr supr cesta. Pro něj možná jo, ale pro naše naložená kola až tolik ne. Při stoupání lesem po téhle „děsné“ cestě nadávám – těšila jsem se na pohodový cyklovíkend u jezer a teď se zase kodrcáme někde lesem do kopce. Konečně vyjíždíme z lesa a pod koly se nám objevuje asfalt. V lese jsme si nějak nevšimli, že se nad námi stahují mračna. Na sprchu momentálně náladu nemáme. Pravdou sice je, že nám dochází voda, ale stačila by nám jen v lahvích. Štěstí nám ale přeje a hned za zatáčkou
se objevuje baráček s typickým dřevěným „napajedlem“. Také jsme odměněni výhledem na alpské kopečky a na jezero Attersee. Paráda – k jezeru pojedeme už jen z kopce. Ve městečku Weyregg am Attersee si dáváme velmi pozdní obídek (z našich zásob). Cestou narážíme na kemp a tak si dopřejeme sprchu a pokračujeme ve spanilé jízdě kolem jezera, a to přes Weissenbach a Unterach.
Ani nevíme jak a ocitáme se u jezera Mondsee. Nejvyšší čas hledat nocleh. Po cestě projíždíme kolem spousty malých pláží, které by byly k přenocování ideální. Problémem ale je, že jsou všechny už obsazené. Stan si nakonec chceme postavit hned vedle silnice, jen trochu schovaný za stromky. No místo by to nebylo zas až tak špatný, ale pláž je pláž. Navíc výhled ze stanu na jezero by byl luxusní. „Jdu na průzkum,“ prohodí brácha a zmizí kdesi na vyšlapané cestičce ve křoví. Za chvíli se vrací: „Paráda, objevil jsem skvělý místo – jen malinká plážička akorát pro náš stan.“ Hned se běžím podívat, jestli si nevymýšlí. „Jupí, přeci jen bude výhled na jezero a taky večerní koupání.“ Jezero Mondsee je totiž nejteplejším jezerem Solné komory. Navíc máme i společnost – dvě zvědavé labutě. Večer nás pak déšť zahání do stanu.

2. den
Ráno poprchává, ale vypadá to nadějně. Ovšem asi jen vypadá. Když máme vše zabaleno a uklizeno, začíná pršet. No nic, jedeme a uvidíme. Projíždíme po cyklostezce vybudované pod skalním převisem – úplná cyklopromenáda. Součástí je i několik tunýlků a tak se máme alespoň kde schovat před deštěm. Čekání nás ale moc dlouho nebaví.
Dalším jezerem na naší cestě je Wolfgangsee. Nejdříve přijíždíme do městečka St. Gilgen, které je největším letoviskem salcburské oblasti Solné komory a každého musí upoutat svou nádhernou polohou. Moc se mi zde líbí a vůbec se mi odtud nechce, projížďka místními upravenými uličkami nemá chybu. V domě okresního soudu se roku 1720 narodila Mozartova matka a jeho sestra zde dlouho bydlela. V roce 1927 byla proto na náměstí odhalena Mozartova kašna. A pokud by vás náhodou omrzelo kolo, při prohlídce města ho můžete vyměnit za kočár. Seriálové fandy zase bude možná zajímat, že se tu natáčel seriál Stockinger. Na místní radnici měl prý sídlo známý zmatkář strážmistr Konrád (osobně nemůžu potvrdit).
Pak zase kousek popojedeme, jenže stejně víc stojíme než jedeme – prostě nevíme, co sledovat dřív – jestli výhledy na jezero, přijíždějící parník či městečko St. Wolfgang na protějším břehu. Pak už se nám ale cyklostezka od jezera vzdaluje, projíždíme kolem jakési přírodní rezervace, kterou můžeme shlédnout z dřevěné rozhledny postavené speciálně pro cyklisty přímo u cyklostezky. To je servis! Teď, když nepotřebujeme, projíždíme kolem mnoha míst vhodných pro přespání. Ale je poměrně
brzy a pár kiláčků chceme ještě najet.
Dále pokračujeme kolem řeky Ischl. Tak nějak nás napadá, že bychom potřebovali nabrat vodu. Jak naschvál nikde nic. V tom si ale všimnu, že u jednoho baráčku mají na dvoře již jednou zmíněné dřevěné napajedlo. „Hurá,“ raduju se, ale brácha už mé nadšení nesdílí: „Přece jim nepolezu až na dvorek.“ „A proč ne? Víš co, já si jdu pro vodu a ty si vař z čeho chceš.“ Když se přesvědčí, že mě nikdo nepřetáhne klackem, nedá mu to a jde taky. Ačkoliv je dvůr plný lidí, nikdo se nad tím ani nepozastaví – na žíznivé cyklisty jsou tu zřejmě zvyklí. Možná i proto se ve vodě chladí několik lahváčů. Sakra, kdybych si se statkářem popovídala, třeba by i nějaké to pivíčko putovalo do brašen.
Cesta ubíhá rychle a tak za chvíli vjíždíme do města Bad Ischl. Jeho prohlídku však necháváme na zítra. Teď už je na čase hledat nocleh. Ve městě to bude asi horší a tak jím stále kolem řeky co nejrychleji projíždíme. S heslem „Jedině někde u vody“ (který byl nejspíše můj výmysl) se poohlížíme po nějakém místečku. Ale znáte to, tady se nám to nelíbí, tady je to strašidelný, tady je zas moc vysoká tráva, tady je to zas na očích a tady budou žrát komáři … Když se nějaké místo zamlouvá jednomu, druhému se zas nelíbí a naopak. A tak to vypadá, že dneska budeme spát asi na stromě. Ale štěstí nám nakonec přeci jen přálo – sjíždíme na jakousi pěšinu skrz lesík, ocitneme se u jakési továrny a za ní nás čeká takové místečko, které by nám záviděl i leckterý zcestovalý dobrodruh. Vedle řeky se nachází ohromná louka s ohništěm a zastřešeným sezením – vypadá to, že tu mají zřejmě tábořiště vodáci. Kdyby tu byla sprcha, bylo by to dokonalé – takhle půjdeme spát jako prasátka. Vzhledem k tomu, že počasí nám dneska nepřeje, kryté sezení se hodí, aspoň se nemusíme mačkat ve stanu. Večer se ještě snažím o malou koupel v řece, ale je docela zima a voda je ledová, takže to nestojí za nic. Jsem jen atrakcí pro dva opozdilé turisty, kteří se nestačí divit.

3. den
Dneska jsme byli odměněni krásným slunečným dnem. Vracíme se do města Bad Ischlu a přemýšlíme, zda pomník „myslivce s mrtvým jelenem“, kolem kterého jsme projížděli, představoval opravdu Františka Josefa a nebo to byla jen naše představa. Ve městě si prohlížíme zejména promenádu kolem řeky a taky pár zajímavých staveb, o kterých stejně nic nevíme. Něco málo z historie: Již v 16. století zde byly objeveny neobyčejně silné solné prameny, avšak Bad Ischl se stal vyhledávaným lázeňským střediskem teprve na počátku 19. století, kdy dvorní lékař nařídil solné koupele neplodné arcivévodkyni Žofii. Záhy začala přivádět na svět děti, z nichž nejslavnějším byl František Josef I., jenž po 60 let trávil celé léto v Kaiserville. Ta je pravděpodobně vůbec nejnavštěvovanější památkou ve městě.

Při výjezdu z města ještě stavíme u místního supermarketu, kola zanecháváme venku nezamčená (zámek je tu fakt jen zátěží v brašně) a razíme nakoupit. Pak už míříme po cyklostezce kolem hlavní silnice a souběžně s řekou Traun zpátky k jezeru Traunsee. V Ebensee pozorujeme kitesurfaře, což se nám zalíbí natolik, že tu stvrdneme pěkně dlouho. Teď nám ještě zbývá objet jezero až k hoře Traunstein. Kolem vede krásná cyklostezka, širší než mnohé silnice u nás. Zajíždíme se podívat na známý
kostel v Traunkirchenu, který se honosí neobvyklou kazatelnou ve tvaru
rybářského člunu s apoštoly vytahujícími sítě plné ryb. Zde také poprvé a naposledy potkáváme Čechy, ovšem hrdě se k nim nehlásíme. V Traunkirchenu je poměrně velký provoz a cyklostezka místy chybí – ale musíme si zvykat, neboť s cyklistickým rájem se zítra rozloučíme.

Poslední krátkou zastávkou je promenáda v městečku Gmünden. Město bylo odedávna překladištěm soli – nejprve z Hallstattu, později ze solných dolů v Ischlu a v Ebensee. U řeky vytékající z jezera stojí dodnes budova celního úřadu (Kammerhof) postavená Habsburky. Vybíralo se zde clo za každý gram soli odvážené po řece Traun směrem k Dunaji. Této celnici vděčí kraj kolem horního toku řeky za jméno Solná komora (Salzkammergut).

K autu už to máme jenom kousek. Celé odpoledne se těším na koupel
v jezeře, ale voda je tak ledová, že se smočím, jen tak aby se neřeklo. Dnešní noc si opět usteleme pod hvězdami na přistávací ploše pro vrtulník. Lidí tu piknikuje a přespává ještě víc než minule. Mezi druhou a třetí hodinou ranní nás budí déšť a tak rozhodujeme, že odjedeme dřív než jsme plánovali. Škoda, že jsme byli donuceni takhle prchnout bez rozloučení …

Mapa oblasti s vyznačenou trasou, kterou jsme absolovali (viz vpravo)

Podobné odkazy:
- NEJVĚTŠÍ RAKOUSKÉ CYKLOSTEZKY (info, popis, mapa, výšk.profil, foto,...)
Cykloturistika

Z DENÍKU CYKLISTKY
- 19.5.2007 ORLICKÉ HORY
- 21.4.2007 ČERVENOKOSTELECKO
- Červenec BODAMSKÉ JEZERO A ALPY
- 6. – 7. 7. 2006 PECKOVSKO, PODZVIČINSKO
- 17.6.2006 BROUMOVSKO S VÝJEZDEM DO POLSKA
- 15.4.2006 PRVNÍ JARNÍ KILOMETRY HRADECKÝMI LESY DO BĚDOVICKÝCH OBOR

Napište nám Vaše zkušenosti, připomínky, názory,...
do Vzkazníku, nebo na e-mail cyklistikakrnov@seznam.cz
Pokud máte i Vy vlastní příběhy, dojmy,...rádi je zde uveřejníme